Брекзит – Последиците за Гражданите и Бизнеса в Европейския Съюз и Обединеното Кралство

01 декември 2020

Автор: Роси Билева

Брекзит e игра на думи, произлизаща от Бритиш екзит (буквално преведено Британски изход от Европейския съюз) – игра на думи, която се популяризира широко след проведения референдум „ЗА или ПРОТИВ излизането на Обединеното Кралство от ЕС“, проведен на 23 юни 2016 и резултата от него, а именно положителен вот – ЗА. Гражданите на кралството гласуваха да напуснат ЕС, тъй като вече не вярваха в превеса на позитивите, които носи членството им в съюза в сравнение с негативите, които произлизат от свободното движение на гражданите на съюза. Вотът беше решен от 17,4 милиона ЗА, срещу 15,1 милиона ПРОТИВ напускането на Европейския съюз.

През март 2017, бившият министър председател на Обединеното Кралство, Тереза Мей, задейства член 50 от Лисабонския договор. На 24 юли 2019, Борис Джонсън, зае поста на Тереза Мей, като премиер. В резултат на това, Брекзит ще следва сделката, която той договори с ЕС. След като законът за споразумението получи Кралско съгласие на 23 януари 2020, Обединеното кралство се оттегли от Европейския съюз официално на 31 януари 2020 г. Все още няма сключено споразумение между Обединеното Кралство и ЕС, затова как ще се извършват търговските взаимоотношения във всякакъв аспект.

Основни моменти в оттеглянето на Кралството от ЕС за гражданите на Европа, както и за бизнеса:

  • Ново търговско споразумение или липсата на такова може да увеличи тарифите и да доведе до инфлация в отделилата се икономика

  • Цените на пътуването от и до Кралството, както и комуникацията с намиращите са на територията му, има вероятност да се покачат

  • Оттеглящата се икономика дължи неустойки на ЕС в размер на милиарди евро

  • Трудностите за имигрантите, които носи процесът по напускането на Съюза, може да се отразят негативно на работещите в Кралството

  • Обединеното Кралство може да загуби Шотландия, която пък от своя страна може да потърси приобщаване към ЕС

  • Вероятните твърди граници с Ирландия и създаването на протокол, уреждащ отношенията с кралството

След официалното напускане на Обединеното Кралство през януари 2020, се създаде Съвместен Комитет, чиято основна задача е да съблюдава прилагането на клаузите на споразумението с Европейския Съюз.

Четвъртото заседание на Съвместния комитет ЕС — Обединеното кралство, съгласно споразумението за оттегляне, се проведе на 19 октомври 2020 г. На това заседание се реши, че темпът на работа по установяване на все още неизяснените точки, трябва да се засили до края на годината, за да има споразумение на 1 януари 2021. Основна точка от плана е Протоколът за Ирландия и Северна Ирландия.

Беше приветстван прогресът постигнат през последните седмици относно правата на европейските граждани, във връзка с пребиваването им в ЕС, както и в Обединеното кралство. От ЕС обърнаха специално внимание на отговорността, която имат към гражданите на Кралството, както и на техните семейства, които могат да се възползват от техните права до края на гратисния период. Във връзка с това беше потвърдено, че страните-членки на ЕС трябва да подготвят техните изисквания – за пребиваване, към гражданите на Кралството навреме. От гледна точка на ЕС, гражданите на съюза бяха уверени, че интересите на тези от тях, имащи право на местопребиваване на острова, ще бъдат защитени и гарантирани от Споразумението за оттегляне. Това е веществено доказателство, че комитетът изпълнява дълга си към 4,5 милиона граждани на ЕС и Обединеното кралство.

На заседанието също бе потвърдено, че споразумение е постигнато с Европейска асоциация за свободна търговия относно продължение на социално-осигурителните протекции, които се предоставят на гражданите на ЕС, Обединеното Кралство и на Европейска асоциация за свободна търговия.

Във връзка с въвеждането на Протокола за Ирландия и Северна Ирландия, беше наблегнато на важността за пълното му и навременно имплементиране, съблюдавайки мира и стабилността в Ирландия, спазвайки Белфасткото споразумение (което още се нарича Гуд Фрайдей), както и да се съблюдава интегритетът на Единния Пазар на ЕС.

ЕС препоръча на Обединеното Кралство значително да засили работата по пълното практическо прилагане, в частност да се засили контролът по границите, Данъкът Добавена Стойност, както и регистрацията не северно-ирландските търговци по смисъла на ДДС.

Сериозно внимание бе обърнато на факта, че все още липсват решения относно работните взаимоотношения на гражданите на Евросъюза в Северна Ирландия, критерии, по които стоките ще бъдат класифицирани като „нерискови“, подлежащи на внос в ЕС, както и изключения на селскостопански субсидии от Правилата за държавни помощи и не на последно място – Решение за коригиране на грешки и пропуски.

Споразумението на Борис Джонсън е много подобно на това на Тереза Мей, но с основната разлика, че Обединеното кралство няма да е част от „митническия съюз“ на ЕС. Тъй като това засяга и Северна Ирландия, като част от кралството, съществува възможност те да приобщят митническите правила на ЕС и да останат с Република Ирландия, по този начин ще бъде избегнати строгите граници между двете държави. Това също би довело до липса на Данък Добавена Стойност между двете Ирландски държави.

Това означава, че ще има митнически пунктове и граници между Великобритания и Северна Ирландия по вода, в Ирландско море, както и ще се прилага ДДС.

ЕС и Обединеното кралство ще се опитат да се споразумеят относно търговията, което ще рече, че вносът между двете ще бъде обмитяван. Това не се отнася за стоките, които са вече закупени или транзитни към момента на изтичане на гратисния период (31 декември 2020).

3 милиона европейски граждани, живеят на територията на Обединеното Кралство, както и 1,5 милиона британски граждани живеят в ЕС. За в бъдеще от Обединеното кралство предлагат имиграционна система, която ще се основава на трудовата квалификация на работниците.

Кралството трябва да заплати на евросъюза сумата от 33 милиарда британски паунда след раздялата, за да покрие всички оставащи финансови задължения.

ЕС и кралството трябва да изработят търговски споразумение до 26 ноември тази година, за да може то да бъде одобрено от парламента до края на годината, в противен случай Обединеното кралство трябва да поиска допълнителна отсрочка от ЕС за пореден път. Ако в крайна сметка не се постигне споразумение или удължаване на срока, кралството ще премине към режим, на какъвто подлежат всички останали държави, извън ЕС, членки на Световната Търговска Организация.

Последици от Брекзит за Обединеното Кралство

Кралството вече усеща негативите от Брекзит. Икономиката е със забавен растеж и значителен брой големи компании преместиха бизнеса си към ЕС. Ето и част от аспектите, в които оттеглянето от ЕС засегна икономиката на британците – растеж, търговия и работни места.

Търговията

Брекзит ще прекрати липсата на такси в търговията със стоки с ЕС-членки. Митата ще повишат цената на износа. Това ще повлияе негативно на британските износители, тъй като цените на техните стоки ще се повишат на европейския пазар. Част от тези негативи ще бъдат компенсирани от по-евтиния британски паунд.

Тарифите също ще повишат цената на вноса. Повече от 1/3-та от вноса на територията на Обединеното кралство идва от ЕС. По-високите цени на вноса ще доведат до инфлация и ще понижат стандарта на живот на британските граждани. Кралството вече беше засегнато от високи, нетипични за климата, температурни аномалии, както и суши, и глобалното затопляне, което осезаемо намали местното производство на храни.

Кралството също ще загуби достъпа до модерните технологии (state-of-the-art technologies), научни изследвания и постижения, които ЕС предоставя на страните-членки с цел опазване на околната среда.

Напускането на ЕС също ще ограничи достъпа на отделилата се икономика до европейските публичните поръчки. Най-значителната загуба за Лондон е в сферата на финансовите и банкови услуги. Специалистите от индустрията ще загубят възможността да практикуват в страните-членки на Евросъюза. Доста вероятно е да се повишат цените на транспортните разходи, интернет, дори и на телефонните услуги.

Работни Места

Брекзит ще засегне най-осезаемо по-младите британци. По прогнози някои евро-членки ще имат недостиг на работна ръка до 2030 (като например Германия), няма да бъде толкова лесно на британските граждани да заемат тези свободни позиции след напускане на ЕС. Все по-трудно е за бизнеса да намира подходящи кандидати. Тревожна статистика от 2017г показва, че броят работници – родени в ЕС се е понижил с 95%. Това най-силно се усеща при ниско и средно-квалифицирания труд.

Лондон

Брекзит е отговорен за забавения растеж в т. нар. Сити (City), коeто е не само финансов център на Обединеното кралство, така и финансов център от световно значение. Ръстът в проценти за 2018 година са само 1,4%, докато същият този показател беше почти нулев за изминалата година. Оттеглянето от ЕС повлия отрицателно и върху инвестициите в индустрията, които са се понижили с цели 11%.

Международните компании повече няма да използват Лондон като вход към евро-пазарите. Големи корпорации като Голдмън-Сакс, Джей Пи Морган, Морган Станли, Банк ъф Америка, както и много други (Goldman Sachs, JP Morgan, and Morgan Stanly, Bank of America) вече изместиха повече от 10% от клиентелата си извън кралството.

Шотландия

Шотландия гласува против излизане от ЕС. Шотландското правителство е твърдо убедено, че евросъюзът е правилният избор, както за Шотландия, така и за кралството. Те се опитват до последно да повлияят на правителството в кралството да проведе втори референдум относно напускането на ЕС.

За да напусне кралството, Шотландия ще трябва да проведе референдум за независимостта им от кралството, след което регионът може да кандидатства за евро-членство самостоятелно.

Последици за Европейския Съюз

От ЕС предупреждават за вероятни неизбежни разриви, дори и да бъде договорено споразумение с Лондон.

Евро Комисията предупреди, че се очакват мащабни и автоматични промени и последици за гражданите, потребителите, бизнеса, публичните администрации, инвеститорите, студентите, призовавайки правителствата на ЕС да се подготвят и за сценарий без сделка, в края на транзитният период (31/12/2020).

Гражданите на Евросъюза са приветствани да попълнят Схемата за уседналост на граждани на ЕС до 30 юни 2021. Това означава, че те ще могат да продължат да пребивават и работят във Великобритания, след като кралството напусне ЕС. Сегашните права, които имат гражданите на Евросъюза, ще бъдат предпазени, в това число здравеопазване, помощи и пенсии. Гражданите на ЕС, които имат и документи за постоянно пребиваване, ще трябва да попълнят Схемата за уседналост. Кандидатстването е безплатно, единствено се изисква паспорт или лична карта и попълването на онлайн форма. За улеснение е публикуван и онлайн наръчник за попълващите схемата за уседналост.

Властите в Обединеното Кралство предприемат действия, за да ограничат негативните последици от прекратяването на възможността за предоставяне на финансови услуги от евро-членки във Великобритания. Това включва Режим на временно разрешение (temporary permissions regime, TPR) и Режимът на договори за финансови услуги (financial services contracts regime, FSCR).

Ако фирми от ЕС не планират да предлагат повече услугите си в Кралството, те трябва да информират регулаторните органи за своето решение.

Режимът на временно разрешение ще започне да действа в момента, в който изтече преходният период. Това ще позволи на фирмите, чиито централи са в Евро зоната, да продължат да предоставят същите услуги, както и до момента, определени от техния лиценз във Великобритания за ограничен период, докато изчакват новата си оторизация от съответния регулатор.

Режимът на договори за финансови услугитози режим ще позволи на фирмите от Евросъюза, които обслужват клиенти на територията на кралството и които не се възползват от Режима на временно разрешение или тези, които няма да потърсят бъдеща оторизация в Кралството, да прекратят тяхната дейност по установения ред.

Бизнесът се съветва:

  • Да е изграден план на действие за промените, които се очакват и имплементирането на мерките

  • Навременното информиране на клиентите за последиците, както и за техните права и избор

  • Да не се подценява сценарий, при който липсва търговско споразумение

Бяха сключени споразумения между Британския финансов регулатор от една страна, и Европейския орган за ценни книжа и пазари (European Securities and Markets Authority), както и други европейски регулаторни органи, включващи подпомагане и обмен на информация. Тези споразумения влизат в сила в края на транзитния период, който както беше споменато изтича на 31 декември 2020.

Допуска се, че британският вот би довел до анти-имиграционни партии от целия ЕС, които ще обединят сили и повлияят в големи страни-членки, като Франция и Германия, в резултат на което ако една от тях напусне съюза, това би довело до края на Евросъюза.

От друга страна, нови проучвания показват, че голяма част от гражданите на ЕС все още силно вярват и подкрепят съюза. Над 75% вярват, че Евросъюзът им носи спокойствие, а 55% – че ЕС осигурява прогрес. Повече от една трета от гражданите виждат отслабващата роля на кралството.

Сигурно е едно, Брекзит води до големи промени, не само за самите британци, но и за всички граждани и бизнеси, които са в преки и непреки взаимоотношения с Кралството. Брекзит е вот против глобализацията и слага край на една ера на сътрудничество, обединение, сигурност и просперитет. Дейците за присъединяване на Кралството към ЕС, са приемали това като велика кауза, като са вярвали, че оставят нещо ценно след себе си на бъдещите поколения. Оттеглянето от Евросъюза, в комбинация с ковид-19 пандемията, поставя бизнеса и гражданите пред много въпросителни, несигурност, загуба на работа, на възможности и съмнения относно това дали позитивите от Брекзит надделяват над негативите за всички засегнати страни… Само времето ще покаже!

****************

Росица Билева е опитен специалист с дългогодишен опит в сферата на къмплайънса и онлайн плащанията, като придобива опита си от работата си за световно-признат инвестиционен брокер. Роси е завършила специалност Финанси в Икономически Университет – Варна и по-късно получава своята диплома в Международни Икономически Отношения от Българската Академия на Науките. Към момента е член на CISI (Chartered Institute for Securities and Investment, Институт за Инвестиции и Ценни книжа в Англия), от който има сертификати за Борба с финансовите измами, Международни къмплайънс норми, Въведение в ценните книжа и инвестициите, и Инвестиционни операции. Към настоящия момент Роси работи като външен консултант за инвестиционни посредници в Англия. Тя специализира в къмплайънс сферата, изготвянето на рапорти, създаване на вътрешни правила и съблюдаване изпълнението на регулаторните изисквания.

  • Деница Баликова

    Много полезна и пълна статия!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *