Kennisbank

AML - CDD - KYC Basel ERM Governance - Behavioral Risk - Soft Controls Security 


Въпросите, които поставя списъкът на Европейския съюз за високорискови трети държави

10 август 2022
Knowledge Base

Глобализацията на световните икономически отношения и либерализирането на капиталовите потоци насърчават добросъвестните икономически оператори да търсят оптималната среда за висока възвръщаемост на инвестициите и търговската си дейност. Същевременно обаче, премахването на ограниченията върху движението на производствените фактори предоставя нови възможности за престъпните организации да прикрият незаконния произход на средствата си, което е оценено от Европейския съюз (ЕС) като заплаха за „вътрешния пазар на Съюза и международното развитие.[1]

Идентифицирането на трети за ЕС държави със съществени дефицити на националната уредба по отношение на борбата с изпирането на пари и финансирането на тероризма се приема като един от инструментите за защита на правилното функциониране на вътрешния пазар, като механизмът е въведен с Четвъртата директива за противодействие на изпирането на пари.[2]

Продължете четенето

Критичен доклад на MONEYVAL относно ефективността на институционалната рамка за превенция изпирането на пари и финансирането на тероризма в България

04 август 2022
Knowledge Base

Заключенията показват, че режимът за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма изглежда добре „на хартия“, но има значителни пречки за неговото реално приложение. Резултатите са незадоволителни и не служат за ефективната превенция на финансовите престъпления. Прави впечатление невъзможността на органите на досъдебното производство да използват финансово-разузнавателната информация за успешно наказателно преследване.

Национална оценка на риска съдържа добър първоначален анализ на заплахите от изпиране на пари и финансиране на тероризма, пред които е изправена България; обаче липсата на изчерпателни статистически данни за отделните сектори остава значителна пречка за надеждна оценка на риска в България. Възможността за разработване на ефективни политики и стратегии за борба с изпирането на пари/финансирането на тероризма е възпрепятствано от липсата на разбиране на риска и изисква подобрение. Съществуват предизвикателства по отношение на междуведомственото сътрудничество, което е особено възпрепятствано от липсата на необходимите инструменти.

Продължете четенето

Престъпните вериги за доставки на фосфати в ЕС

25 юли 2022
Knowledge Base

От международно журналистическо разследване стана ясно, че три български компании – Агрополихим, Афер България и Фертикс – са внасяли фосфати по море от Сирийската арабска република, въпреки че държавата, управлявана от Башар Асад, е под санкциите на САЩ от 2011 г. и на ЕС от 2012 г.  През 2008 г. Агрополихим вече беше публично разобличен за неетичния им внос от Западна Сахара, а през 2021 г. техният карбамид от Украйна беше открит като товар на скандално известния кораб Vera Su, който заседна край Варна. Сред възможните потребители на торовете е „Еврохим агро България“на швейцарската EuroChem Group AG, която доскоро беше еднолична собственост на руския олигарх Андрей Мелниченко. Той беше поставен под санкционния режим на ЕС и Обединеното кралство през март 2022 г. заради войната в Украйна. След това той подари акциите на съпругата си, която през юни тази година също беше поставена в списъка със санкции на ЕС.

Продължете четенето

Агресията на Русия срещу Украйна: ЕС приема пакет за „поддържане и привеждане в съответствие“

21 юли 2022
Knowledge Base

В отговор на продължаващата агресивна война на Русия срещу Украйна днес Съветът прие нови мерки, чиято цел е да се затегнат съществуващите икономически санкции срещу Русия, да се подобри тяхното прилагане и да се повиши тяхната ефективност.

С днешния пакет за „поддържане и привеждане в съответствие“ се въвежда нова забрана за купуване, внос или трансфер, пряко или непряко, на злато, ако то произхожда от Русия и след това е изнесено от Русия в ЕС или в трета страна. Тази забрана обхваща и бижутерийните изделия.

С пакета също се разширява списъкът на контролираните изделия, които могат да допринесат за военното и технологичното усъвършенстване на Русия или за развитието на нейния сектор на отбраната и сигурността, като по този начин се засилва контролът върху износа на технологии с двойна употреба и авангардни технологии.

Продължете четенето

Да спестим газ за зимата: Комисията предлага план за намаляване на търсенето на газ, за да подготви ЕС за ограничаване на доставките

20 юли 2022
Knowledge Base

Европейският съюз е изправен пред риск от по-нататъшно ограничаване на доставките на газ от Русия поради използването от страна на Кремъл на износа на газ като оръжие, като почти половината от нашите държави членки вече са засегнати от намалени доставки. Предприемането на действия сега може да намали както риска, така и разходите за Европа, в случай на по-нататъшно ограничаване или пълно спиране на доставките, като се укрепи европейската енергийна устойчивост. Ето защо днес Комисията предлага нов законодателен инструмент и европейски план за намаляване на търсенето на газ, за да се намали потреблението на газ в Европа с 15 % до следващата пролет. Всички потребители, публични администрации, домакинства, собственици на обществени сгради, доставчици на електроенергия и отрасли могат и следва да предприемат мерки за икономии на газ. Комисията също така ще ускори работата по диверсификацията на доставките, включително съвместно закупуване на газ, за да се укрепи възможността ЕС да се снабдява чрез алтернативни доставки на газ. Продължете четенето

Добавяне на нарушаването на санкционните режими към списъка с престъпления на ЕС

07 юли 2022
Knowledge Base

На 25 май Европейската комисия обяви предложението си да добави нарушаването на санкциите на ЕС към списъка на „престъпленията на ЕС“ (Judicial cooperation in criminal matters – Article 83 (ex Article 31 TEU). В подробното предложение се обяснява, че това ще позволи на ЕС да установи общ основен стандарт за престъпленията и наказанията в целия ЕС, което ще улесни наказателното преследване и наказване на нарушенията на санкциите във всички държави членки. Ако държавите-членки се съгласят, Комисията ще представи законодателно предложение.

Предложението беше съгласувано със Съвета и след това представено на Европейския парламент за одобрение на 30 юни, което бе дадено от Парламента на 7 юли. Беше съобщено, че Германия трябва да приеме вътрешно законодателство, преди да може да гласува в подкрепа на предложението, което означава, че окончателното приемане на решението от Съвета няма да се състои до есента.

Продължете четенето

Зелен пакт — новаторски предложения за възстановяване на природата в Европа до 2050 г. и за намаляване наполовина на употребата на пестициди до 2030 г.

26 юни 2022
Knowledge Base

Днес Комисията прие новаторски предложения за възстановяване на увредените екосистеми и връщане на природата в цяла Европа — от земеделските земи и моретата до горите и градската среда. Комисията предлага също така да се намалят употребата и рискът от химически пестициди с 50 % до 2030 г. Това са водещите законодателни предложения, които следват стратегията за биологичното разнообразие и стратегията „От фермата до трапезата“ и ще спомогнат за гарантиране на устойчивостта и сигурността на доставките на храни в ЕС и по света. Предложението за законодателен акт за възстановяване на природата е ключова стъпка за избягване на срива на екосистемите и за предотвратяване на най-тежките последици от изменението на климата и загубата на биологично разнообразие. Възстановяването на влажните зони, реките, горите, пасищата, морските екосистеми, градската среда и видовете, които ги обитават, в ЕС е изключително важна и икономически ефективна инвестиция: по отношение на продоволствената сигурност, устойчивостта спрямо изменението на климата, здравето и благосъстоянието. В същия дух новите правила относно химическите пестициди ще намалят екологичния отпечатък на продоволствената система на ЕС, ще защитят здравето и благосъстоянието на гражданите и селскостопанските работници и ще спомогнат за смекчаване на икономическите загуби, които вече понасяме поради влошаването на здравето на почвите и причинената от пестициди загуба на опрашители.
Продължете четенето

Десет години мониторинг на ефективността на правосъдните системи

19 май 2022
Knowledge Base

Европейската комисия публикува десетото издание на Информационното табло на ЕС в областта на правосъдието за 2022 г. — редовен годишен преглед, предоставящ сравнителни данни за ефикасността, качеството и независимостта на правосъдните системи в държавите членки. Тазгодишното информационно табло за първи път съдържа данни за отражението на пандемията от COVID-19 върху ефикасността на правосъдните системи, както и по отношение на достъпа до правосъдие за хората с увреждания и със засилено стопанско измерение.

Заместник-председателят по въпросите на ценностите и прозрачността Вера Йоурова заяви: „Информационното табло на ЕС в областта на правосъдието предоставя безценна информация за нашите правосъдни системи и ни помага да се съсредоточим върху най-важното: да гарантираме, че върховенството на закона е защитено в целия Европейски съюз. Фактът, че усещането за независимост на съдебната власт сред широката общественост е намаляло в около половината от държавите членки от миналата година насам, е обезпокоителен и показва, че всички ние трябва да предприемем действия за възстановяване на доверието на обществеността в съдебната система.“ Продължете четенето

Когато „парите не миришат“, Compliance е мръсна дума

07 април 2022
Knowledge Base

В последните години се наблюдават опити за стабилизиране на пазара и налагане на стандарт в предоставянето на услуги в сферата на дигиталните плащания, електронните портфейли, онлайн банкирането. Тези промени са продиктувани предимно от няколко фактора:

1. Засилен външен контрол от страна на Европейската Комисия към разширяване обхвата на регулациите (включване на нови предикатни престъпления в съставите на изпирането на пари – 6th AML Directive), намаляване на максималния размер на сумите за някои услуги (10 000 евро за разплащания в брой, лимити на предплатените карти – 4th AML Directive), затягане на контрола върху плащанията с криптовалути и създаване на регистри с крипто компаниите, както и опити да се разширят задълженията на засегнатите участници чрез въвеждане на по-комплексни проверки за различни категории техни клиенти – 5th AML Directive (политически значимите лица, т.нар. PEP).

2. Изисквания за формирането на отдели по вътрешен одит, които да следят за надлежното изпълняване не всички функции в компаниите, както и периодични независими външни одити, които да адресират открити пропуски във функционирането на вътрешните правила и процедури, които са възприети от финансовите институции.

3. Натиск от страна на крайните консуматори, които искат парите и сигурността им да бъдат защитени по-добре. Това включи многофакторната автентикация както за използване на услугата, така и за финализиране на плащанията. Наемане на денонощни екипи, които да приемат сигнали и да следят за евентуални нарушения и измами. Имплементиране на външен софтуер, който да извършва мониторинг и да блокира плащания, които отговарят на определени критерии при необходимост.

В борбата за пазарен дял, добрата репутация също играе основна роля. За постигане на тази репутация са важни доволните крайни клиенти, а те са пряко зависими от приобщаването на по-горе упоменатите мерки за сигурност.

Продължете четенето

Elina Karpacheva

Elina Karpacheva

Founder of the European Compliance Center

Устойчиво корпоративно управление – къде е крайъгълният камък?

25 март 2022
Knowledge Base

Съществува опасност европейският законодател да се провали в желанието си да осигури стабилна основа за устойчиво икономическо развитие. Проблемът с краткия инвестиционен хоризонт и липсата на ангажираност на акционерите е вторичен. От огромно значение е балансирането на корпоративния контрол – лежащ в ръцете на големия, контролиращ акционер.[1] И докато за американската правна система  това означаване даване на възможност множеството разпръснати акционери да организират proxy fights,[2] то за Европа процесът би бил обратен – гарантиране, че вземането на управленски решения от съветите на директорите няма да е повлияно от интереса на големия, контролиращ акционер. [3]

Продължете четенето